نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

راهکارهای رفع مشکل انفجار لامپ پروژکتور

انفجار لامپ پروژکتور/ اکثر پروژکتورها از لامپ های جیوه ای پرفشار استفاده می کنند. این لامپ ها با تشکیل یک قوس الکتریکی بین دو الکترود تنگستن در مشعل لامپ، نور تولید می کنند. مشعل از شیشه کوارتز ساخته شده و حاوی مخلوطی گازی با فشار داخلی تا 250 اتمسفر در دمای حداکثر 1300 درجه سانتیگراد است. در شرایط خاص، مشعل موجود در لامپ ممکن است منفجر شود. خوشبختانه پروژکتورها با در نظر گرفتن این امکان ساخته شده اند و بنابراین انفجار لامپ نباید به پروژکتور آسیب برساند. با این وجود، توصیه می شود از چنین انفجارهایی اجتناب شود.

چه چیزی می تواند باعث انفجار شود؟

اکثر انفجارها به یکی از دلایل زیر رخ می دهد:

نقص در ساخت لامپ

شیشه روی مشعل ممکن است در بعضی جاها نازک تر باشد یا در اثر نقص ساخت دچار پارگی میکرو شود. پس از روشن شدن لامپ، فشار داخلی افزایش می یابد و ممکن است شیشه ضعیف شده نتواند فشار را تحمل کند که در نتیجه باعث انفجار می شود. انفجارهای ناشی از عیوب ساخت معمولاً در اولین دقیقه یا ساعات اولیه کار رخ می دهد. این بدان معنی است که چنین رویدادی تحت پوشش ضمانت لامپ است. همچنین، به احتمال زیاد این اتفاق نمی‌افتد، زیرا اکثر تولیدکنندگان اجازه می‌دهند لامپ‌هایشان برای مدتی بسوزد و آنها را از کارخانه ارسال کنند.

بخوانید: سوالات متداول پروژکتور

اشتباه در هنگام نصب

هرگز یک لامپ را با دستان خالی لمس نکنید، به خصوص نه مستقیماً روی مشعل یا قطعات اطراف آن. این باعث می شود که یک نقطه چرب روی لامپ باقی بماند که باعث می شود لامپ بیشتر از بقیه لامپ گرم شود. در نتیجه انبساط حرارتی، کشش داخلی بین نقاط مختلف دمایی می تواند آنقدر قوی باشد که شیشه ترک بخورد. این مشکل بیشتر در هنگام تعویض لامپ های خالی رخ می دهد تا زمانی که لامپ را به طور کلی جایگزین کنید. بنابراین، اکیداً توصیه می کنیم هنگام تعویض لامپ خالی از دستکش استفاده کنید.

این را ببینید  طول عمر لامپ پروژکتور اپسون

انفجار لامپ پروژکتور

شرایط عملیاتی غیر بهینه

حتی اگر لامپ عیب تولیدی نداشته باشد، اگر لامپ پروژکتور در شرایط عملیاتی غیربهینه استفاده شود، ممکن است نقاط ضعیفی روی مشعل شیشه ای لامپ ایجاد شود. اینها ممکن است ناشی از:

  • استفاده مداوم یا بسیار مکرر از لامپ؛
  • ارتعاش مکانیکی که بر عملکرد تأثیر می گذارد یا باعث داغ شدن لامپ می شود.
  • دمای پایین هنگام روشن شدن پروژکتور؛
  • روشن و خاموش کردن مکرر پروژکتور؛
  • پس از خاموش کردن پروژکتور زمان کافی برای خنک شدن لامپ باقی نمی ماند.

خنک کننده ناکافی لامپ

به خصوص هنگامی که پروژکتور در محیطی پر گرد و غبار یا دود کار می کند، فیلترهای گرد و غبار پروژکتور ممکن است مسدود شوند و منجر به خنک شدن ناکافی لامپ شود. پروژکتور باید لامپ بیش از حد گرم شده را به موقع تشخیص دهد، آن را خاموش کند و اجازه دهد تا خنک شود. با این حال، همیشه این اتفاق نمی افتد و به همین دلیل است که لامپ بیش از حد گرم شده ممکن است ترک بخورد.

پایان عمر

لامپ پروژکتور نباید به طور نامحدود استفاده شود و به همین دلیل باید به محض اینکه پروژکتور سیگنال داد که پایان عمر لامپ نزدیک است، لامپ را تعویض کنید. ما قویاً توصیه می کنیم که فقط شمارشگر زمان کار را تنظیم مجدد نکنید و به استفاده از لامپ قدیمی ادامه دهید، زیرا این امر خطر انفجار لامپ را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در حین کار، لامپ مواد روی الکترودهای اصلی مشعل لامپ را از دست می دهد که باعث افزایش فاصله بین آنها می شود. هرچه شکاف بین الکترودها بیشتر باشد، ولتاژ الکتریکی مورد نیاز برای ایجاد و حفظ قوس الکتریکی بیشتر است. در پایان عمر کارکرد لامپ، ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد قوس بین الکترودهای اصلی به حدی است که در حین کار منظم، بالاست موجود در لامپ (دستگاه تنظیم کننده منبع تغذیه لامپ) ممکن است نتواند انرژی لازم را تامین کند. ولتاژ. با این حال، الکترود شروع همچنان مخلوط گازی موجود در مشعل لامپ را تا جایی که ممکن است مشعل منفجر شود گرم می کند.

این را ببینید  تعویض صفحه ی کنترل از راه دور پروژکتور LP435Z DLP

نقص پروژکتور

انفجار لامپ اغلب به دلیل نقص پروژکتور ایجاد می شود و این امر به ویژه در صورت از کار افتادن بالاست لامپ اتفاق می افتد. به دلیل نقص پروژکتور، بالاست ممکن است لامپ را با ولتاژ نادرست تغذیه کند، منبع تغذیه را قطع نکند یا از گرم شدن بیش از حد لامپ جلوگیری کند. اگر یک لامپ جدید برای بار دوم در پروژکتور شما منفجر شد، حتماً باید پروژکتور را برای سرویس برداری ببرید. شایع ترین علل انفجار لامپ ترکیبی از چندین عامل است. به عنوان مثال، می تواند ترکیبی از استفاده از یک لامپ فرسوده، یک پروژکتور که اغلب با آن کار می کند و گرد و غبار یا گریس در فیلتر باشد.

خاموشی در پروژکتور

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =